Розвиток масового способу виробництва і існуюча конкуренція серед товарів призводить до появи на ринках нової конкурентної оригінальної продукції, в якій підвищене значення приділяється технічній естетиці та художньому оформленню - вимогу моди, наприклад, меблі, побутова техніка, одяг і взуття модних фасонів і кольорів, автомобілі, іграшки тощо. Художнє оформлення та технічна естетика також мають велике значення при конструюванні предметів виробничого призначення (обробка і фарбування верстатів, радіаторів та кузовів вантажних автомобілів, зовнішній вигляд локомотивів, судів тощо. На розробку нових зразків продукції (виробів) підприємцями витрачаються великі кошти (наприклад, автомобільні компанії), витрачається творча праця величезного числа інженерів і художників. Тому підприємці дуже сильно зацікавлені в закріпленні за собою виняткових прав на результати зовнішнього оформлення товарів і продуктів.
Для отримання та закріплення виключних прав на зовнішнє оформлення товарів в середині XIX ст. виникли промислові зразки і на даному етапі промислові зразки використовуються в більшості країн світу.
Як правило, під промисловим зразком розуміється художньо-конструкторське рішення зовнішнього вигляду продукту (товару) промислового або кустарно-ремісничого виробництва. Тобто в якості промислового зразка охороняються лише зовнішні, видимі в продукті риси.
Формою правової охорони промислових зразків є патенти на промислові зразки. Термін дії патенту на промисловий зразок в різних країнах різний, але не може бути менше 10 років.
При цьому промисловому зразку надається правова охорона, якщо він задовольняє умовам патентоспроможності, згідно з якими промисловий зразок повинен володіти певними художніми достоїнствами і істотною новизною. Хоча критерії патентоспроможності промислових зразків можуть відрізнятися в різних країнах і встановлюються національним законодавством останніх, як правило, до промислових зразків пред'являються дві вимоги - новизна та оригінальність. Визначення критеріїв новизни і оригінальності в різних країнах трактується по-різному - залежно від особливостей національного законодавства.
У загальному вигляді під новизною промислового зразка мають на увазі те, що сукупність формотворчих ознак (істотних ознак) товару не була відомою в світі до дати подання до патентного відомства заявки на отримання патенту на промисловий зразок.
Оригінальність промислового зразка полягає в тому, що сукупність формотворчих ознак зовнішнього вигляду виробу обумовлена творчим характером, при цьому зазначена нова сукупність ознак справляє на споживача продукту нове враження.
Дивіться також матеріали на цю тему:
На печать