20.10.2021р. відбувся онлайн-тренінг, організований та проведений відділом інформаційного забезпечення інноваційних процесів Харківської державної наукової бібліотеки ім. В.Г. Короленка, за темою «ТРИ ЗАВДАННЯ ПАТЕНТНОГО ПОШУКУ» для студентів Національного університету цивільного захисту України, який серед харківських вишів вийшов у першому півріччі 2021 року на 1-е місце за кількістю поданих заявок на винаходи та корисні моделі та зайняв за цим показником 5-те місце серед вишів України.
Провідний тренінг, патентний повірений Стогній Є.С. (ТОВ Компанія «Інвента»), розповів студентам про цілі та завдання патентного пошуку та відповів на питання, пов'язані з виконанням пошукових робіт.
З чим доводиться регулярно стикатися у практиці виконання патентного пошуку?
Винахідники часто стверджують, що самостійно провели пошук і нічого не знайшли, тому їх винаходи безумовно є новими та оригінальними. Чи справедливе таке твердження?
Вимушені їх засмутити, оскільки, як показує практика виконання патентних пошуків, всі епохальні винаходи вже давно зроблено та описані у різних публікаціях, у тому числі в патентах різних країн світу.
Результати грамотно проведеного пошуку підтверджують, що твердження - "Ніщо не нове під місяцем" - найбільше відповідає тверезій оцінці технічних пропозицій більшості винахідників. Завжди є кілька патентів, або навіть кілька десятків патентів, схожих пропозицію винахідника настільки, що важко знайти відмінності запропонованого рішення від вже опублікованих, або навіть впроваджених у життя. Це тому, що винахідники, зазвичай, не володіють способами проведення патентного пошуку і можуть знайти необхідну інформацію.
Як провести патентний пошук?
Насамперед потрібно відповісти на запитання - навіщо він взагалі проводиться?
Існують щонайменше три завдання, для вирішення яких виконується патентний пошук. Від конкретного завдання патентного пошуку залежить вибір країн пошуку та його глибина.
Патентний пошук проводиться для:
-
• визначення рівня техніки;
• виявлення аналогів технічного рішення, що патентується (винаходи або корисної моделі);
• визначення патентної чистоти виробу, товару, нової технології або продукту (харчової добавки, ліки, вакцини тощо).
Проведення патентного пошуку дозволяє:
- познайомитися з патентами інших винахідників, які намагалися з різним ступенем успіху вирішити аналогічне завдання;
- визначити рівень розвитку техніки, що зазвичай необхідно під час випуску нової продукції;
- скоротити витрачання коштів на патентування безперспективних винаходів та уникнути втрати часу на розробку, яка передбачається новою, але насправді є давно відомою;
- правильно скласти заявку на винахід чи корисну модель;
- знизити ймовірність виникнення в подальшому судових патентних суперечок та дозволяє вказати на необхідність купівлі патенту або придбання ліцензії.
В даний час у зв'язку з розвитком мережі Інтернет вся необхідна патентна інформація може бути знайдена за допомогою патентних баз, відкритих для загального користування. Однак для успішного використання цих баз потрібні навички, пов'язані з визначенням рубрики Міжнародної патентної класифікації (МПК). Тож кваліфікованого патентного пошуку необхідно визначити потрібну рубрику МПК. Визначення потрібної рубрики МПК – 90% успіху у проведенні патентного пошуку.
Також увага студентів була звернена на вибір глибини пошуку патентної інформації. Було пояснено, що перед початком пошуку слід подумати, якого періоду часу належить предмет пошуку. Одна річ, якщо потрібно знайти інформацію, що стосується сучасних технологій, зокрема роботів чи штучного інтелекту, і зовсім інша – якщо потрібно знайти патенти, які стосуються виробництва таких традиційних предметів як господарське мило, слюсарні лещата чи водопровідні крани. Також слід критично підійти до вибору країн пошуку. Слід знати, що патентні фонди США містять патентну інформацію, починаючи з 1790 року, а патентні фонди України - з 1991 року.
На закінчення ведучий зазначив, що проведення патентного пошуку - це фундамент для створення та патентування винаходу.