21.05.2024р. у відділі інформаційного забезпечення інноваційних процесів Харківської державної наукової бібліотеки імені В.Г. Короленко (далі – ХДНБ ім. В.Г. Короленка) був проведений онлайн-тренінг для студентів Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» та «Кировоградського політехнічний інститут імені Михайла Остроградського» за темою «Торговельна марка – основа бренду», що взяли участь у цьому онлайн-тренінгу у кількості 48 осіб.
Поняття бренду, за твердженням ведучого тренінгу, патентного повіреного України Євгена Стогнія (ТОВ "Компанія "ІНВЕНТА"), містить, поряд з рекламною складовою, торговельну марку (далі – ТМ), яка є основою для створення фірмового образу, діє на свідомість споживача та забезпечує впізнаваність товару чи послуги.
Торговельна марка є стрижнем реклами будь-якого товару чи послуги, навколо якого створюється будівля успішного бренду. Споживач не може перепробувати всі товари та продукти, щоб зупинитися у своєму виборі на найбільш якісному товару. Тому він змушений спиратися на так званий принцип «соціального доказу», який полягає в тому, що найкращими товарами є ті, які споживає максимальну кількість інших людей, як особисто відомих, так і незнайомих. Саме таким чином кожен із нас засновує свій вибір, переконуючи себе в тому, що даний товар насправді є найкращим, оскільки має найбільший попит.
Торговельна марка є засобом індивідуалізації товару чи послуги, яка призначена для того, щоб відрізнити товари та послуги одного виробника від аналогічних товарів та послуг іншого виробника. У той же час поняття бренду є більш ширшим та охоплює також маркетингову та рекламну політику, що включає розробку фірмового стилю, прийоми сервісного обслуговування тощо, прикладом чого може бути бренд мережі ресторанів швидкого обслуговування МсDonald's.
Саме завдяки специфіці організації праці співробітників цієї мережі ресторанів забезпечуються додаткові прибутки корпорації МсDonald's.
Бренди бувають світовими, як AMAZON, MERSEDES чи Microsoft, так і національними – Нова пошта, Розетка, Оболонь, Морщинська чи регіональними – Роганська, Шатилівська [1]. Регіональні знаки зазвичай пов'язані з якоюсь географічною місцевістю.
Зареєстрована торговельна марка також може бути підставою для реєстрації доменного імені другого рівня, наприклад:
Торговельна марка (або товарний знак) є інтелектуальною власністю, яка може отримати правову охорону, шляхом її реєстрації у відповідному Патентному відомстві країни або декількох країн.
Торговельна марка у масовій свідомості асоціюється з фірмою, профілем її діяльності, її продукцією та послугами. Такі марки як Intel, Ford, IBM, McDonald's, Coca-Cola, Sony, Nestle відомі усьому світу. Побачивши їх кожен розуміє про які товари та послуги йдеться.
Далі ведучий тренінгу повідомив, що лідерами серед світових брендів виступають такі всесвітньо відомі торговельні марки, як AMAZON, APPLE і GOOGLE, які займають найвищі ступені у світовому рейтингу.
Першу сходинку у рейтингу світових брендів займає корпорація AMAZON.. Для заснування AMAZON Джеффу Безосу знадобилося $300 тис. (гроші, які нагромадили у пенсійному фонді його батьки). Вже через 30 днів після відкриття, без будь-якої реклами чи публікацій у пресі Аmazon.com продавав книги у всіх 50 штатах США та 45 країнах світу. Джефф Безос просто попросив 300 друзів і членів сім'ї розповісти про новий сайт усім своїм знайомим. Тепер капіталізація торгової марки AMAZON у сфері IT-технологій та електронної торгівлі становить $150,8 млрд.
Історія успіху Джеффа Безоса сповнена несподіваних поворотів. За свої 60 років мультимільярдер та засновник AMAZON вже встиг прославитись на весь світ, злітати у космос, а ще – викупити одну з найавторитетніших газет США Washington Post та стати найбагатшою людиною світу у 2018 – 2021 роках за версією агентства Bloomberg. З дитинства Джеффа Безоса цікавили винаходи і техніка. Рідні були не проти та заохочували допитливого Джеффа у проведенні його досліджень и вирішенню технічних завдань..
З часом це захоплення тільки посилилось. Тому Джефф Безос вирішив вступити до Принстонського університету, щоб вивчати електротехніку та комп'ютерні науки. Вже тоді він розумів, що майбутнє - за новими технологіями. Джефф Безос вирішив засновати електронну крамницю для торгівлі книгами. Так у 1995 році з'явилася невелика онлайн-крамниця з книгами, яка згодом переросла в найбільший ринок електронної комерції. Цікаво, що назва AMAZON з'явилася неспроста. Амазонка є найбільшою річкою у світі, так само у Джеффа була мрія зробити свою компанію найбільшою книгарнею на планеті.
Зараз на сайті Amazon.com можна придбати будь-що за лічені хвилини. Однак інновації не припиняються. У 2016 році компанія вперше доставила товар покупцю за допомогою дрона-безпілотника. А взимку 2023-го на сайті з'явились навіть книги, написані штучним інтелектом.
- Те, що нам потрібно зробити, це завжди дивитися в майбутнє. Коли світ змінюється навколо вас і коли він змінюється проти вас – ви повинні прислухатися до цього і зрозуміти, що робити, – рекомендує Джефф Безос.
Так у 2000 році Джефф Безос заснував аерокосмічну компанію Blue Origin. Мільярдер заявив, що хоче зробити космос доступним для людей, аби згодом кожен мав шанс побачити Землю з ілюмінатора.
Вже у 2021 році екіпаж Blue Origin, до складу якого входив і Безос, здійснила свій перший суборбітальний космічний політ. Після цієї події компанія посилила ідею космічного туризму та продала 600 квитків на майбутні рейси за ціною від 200 тисяч доларів кожен.
Джефф Безос підтримує Україну від початку повномасштабної російської агресії проти України. У вересні 2022 року Джефф Безос на рік скасував комісію для українських підприємців, які продають свої товари на території ЄС та Великої Британії. Водночас користувачам Росії та Білорусі в Amazon обмежили доступ до своїх сервісів. Тож мешканці цих країн не можуть скористатись послугами сайта Amazon.com та корпорації AMAZON [2].
Другу сходинку у рейтингу займає виробник персональних та планшетних комп'ютерів - корпорація APPLE, яка є одним із піонерів у галузі персональних комп'ютерів та сучасних операційних систем. Завдяки інноваційним технологіям та естетичному дизайну корпорація Apple створила в індустрії споживчої електроніки унікальну репутацію, порівнянну з культом. Компанія, заснована Стівом Джобсом, є першою американською компанією, капіталізація якої перевищила 1,044 трлн доларів США. Це сталося під час торгів акціями компанії 10 вересня 2018 року. У той же день компанія стала найдорожчою публічною компанією за всю історію, перевищивши капіталізацію попереднього рекордсмена - компанії PetroChina (1,005 трлн доларів у листопаді 2007 року). Вартість її торгової марки складає $146,3 млрд.
Стів Джобс увійшов в історію як винахідник та підприємець. Він перевернув ринок музики, придумав iPod та додаток iTunes. Джобс стоїть біля витоків iPhone та системи iOS. Багато в чому завдяки його діяльності корпорація Apple стала лідером на ринку мобільних додатків
Назва фірми походить від англ. apple («яблуко»), а також зображення яблука використане в логотипі. Макінтош (англ. Macintosh) - сорт яблук, що продається в США, - улюблений сорт яблук Джефа Раскіна, який був керівником та розробником проекту Macintosh перед тим, як цю посаду обійняв Стів Джобс.
Ім'я Apple Стів Джобс запропонував через те, що в цьому випадку телефонний номер фірми йшов у телефонному довіднику прямо перед Atari.
Atari - американська компанія з розробки та виробництва та комп'ютерних ігор у якій у 1970-ті роки працював Стів Джобс. Atari вплинула на зародження індустрії відеоігор у 1970-і роки, і до 1984 року займала лідируючу позицію на ринку відеоігор.
Все починається з малого, або як каже китайська мудрість «Шлях у тисячу лі починається з одного кроку».
Компанія Apple була заснована в Каліфорнії Стівом Джобсом, Рональдом Уейном і Стівом Возняком, що зібрали в середині 1970-х років свій перший персональний комп'ютер. Продавши 200 таких комп'ютерів місцевим ентузіастам по 666 доларів кожен, молоді винахідники змогли засновати Компанію Apple Computer, Inc. 1 квітня 1976 року. Наприкінці 1976 року третину акцій компанії за 250 тис. доларів придбав Майк Марккула та став її головою; його досвід роботи в Intel і Fairchild Semiconductor дозволив компанії вийти на новий рівень, вже в 1977 продажі перевищили 1 млн доларів.
Все починається з малого, або як каже китайська мудрість» «Шлях у тисячу чи починається з одного кроку».
Apple I, випущений у 1976 році, не був першим програмованим мікрокомп'ютером. Право першості належало мікрокомп'ютеру "Альтаїр 8800", який був створений Едом Робертсом і поширювався через каталоги у 1974-1975 роках. Однак «Альтаїр» не був «персональним комп'ютером», оскільки не давав можливості вирішувати з його допомогою більш менш серйозні завдання [19]. З 1977 по 1993 роки фірмою Apple випускалися різні моделі комп'ютерів Apple II. Наприкінці 1970-х і на початку 1980-х років Apple II та його клони були найпоширенішими у світі персональними комп'ютерами.
У 1976-1977 роках кількома фірмами були випущені перші персональні комп'ютери, у тому числі з 1977 тисячами продавалися комп'ютери компаній Commodore і RadioShack. Але першим масовим персональним комп'ютером, що випускався мільйонами екземплярів, став комп'ютер Apple II. У 1985 році президент США Рональд Рейган нагородив Джобса та Возняка медалями за розвиток технічного прогресу.
У 2001 році компанія представила аудіоплеєр iPod, що швидко набув популярності, а в 2007 році вийшла на ринок мобільних телефонів із сенсорним смартфоном iPhone.
У 2010 році на ринок було випущено планшетний комп'ютер iPad.
Виробництво iPod, iPhone і iPad, які мали високий попит по всьому світу, кардинальним чином покращило фінансове становище Apple, приносячи компанії рекордний прибуток. У серпні 2011 року Apple вперше стала найдорожчою компанією світу з ринкової капіталізації, обійшовши нафтову компанію ExxonMobil, а у серпні 2012 року вона стала найдорожчою компанією в історії, побивши встановлений у грудні 1999 р., рекорд Microsoft, а 21 вересня 2012 року, акції Apple в ході торгів досягли свого максимуму - $705,07 млрд.
13 жовтня 2020 року компанія представила нові iPhone 12, iPhone 12 Mini, iPhone 12 Pro та iPhone 12 Pro Max. IPhone 12 Pro Max має найбільший дисплей за всю історію iPhone на сьогоднішній день – 6,7-дюймовий екран.
2 березня 2022 року Apple оголосила про припинення продажів у Росії.
Компанія продає частину своєї продукції через мережу роздрібних магазинів Apple Store, що належать їй (усього більше 400) на території США, Канади, Японії, Великобританії та інших країн. А також займається реалізацією різних товарів (не тільки свого виробництва) через свої онлайн-магазини (Apple Store (online), iTunes Store та App Store), які у 2013 році принесли компанії близько $18,3 млрд, що поставило компанію Apple на друге місце після Amazon.com серед компаній інтернет-ретейлерів [3].
• Рекламний ролик "1984"
• "1984" - телевізійний рекламний ролик режисера Рідлі Скотта, присвячений комп'ютеру Macintosh. Вперше показано 22 січня 1984 року. Використовується назва та обігрується сюжет антиутопічного роману Джорджа Оруелла «1984».
• Сюжет
• Бритоголові люди в одному одязі сидять у залі перед величезним синім екраном. На екрані вони бачать голову чоловіка, який говорить про святкування річниці «інструкцій з інформаційного очищення» (Information Purification Directives) і про «створення саду чистої ідеології» (garden of pure ideology). У цей час до зали вбігає молода жінка з молотом у руках, яку переслідують поліцейські. Вона кидає молот у екран у той час, як чоловік каже «Ми переможемо!». Наприкінці ролика йдуть титри: «24 січня Apple Computer представить вам Macintosh. І ви побачите, чому 1984 рік не буде таким, як „1984“».
• Сам рекламований товар у ролику не з'явився
• Ролик знімався в Англії рекламним агентством Chiat\Day, головні ролі зіграли актор Девід Грехем і модель Аня Мейджор. Мейджор була взята тому, що раніше займалася метанням молота.
• У грудні 1983 року Стів Джобс та Джон Скаллі представили ролик раді директорів компанії Apple, але раді він не сподобався. Після скорочення ролика з дев'яноста до шістдесяти секунд він все ж таки був показаний. Це сталося 22 січня 1984 року під час трансляції каналом CBS фінального матчу з американського футболу між командами «Лос-Анджелес Рейджерс» та «Вашингтон Редскінс».
• Ролик був високо оцінений професіоналами, вигравши Гран-прі на фестивалі реклами «Каннські леви» у 1984. Він вважається «переломним подією», «шедевром» і «найкращою рекламою 1980-х».
Третю сходинку у рейтингу мирових лідерів займає Американська транснаціональна корпорація GOOGLE. яка інвестує в інтернет-пошук, хмарні обчислення та рекламні технології. Google підтримує та розробляє низку інтернет-сервісів та продуктів і отримує прибуток у першу чергу від реклами через свою програму AdWords. Компанія заснована Ларрі Пейджем та Сергієм Бріном. Вперше вона була зареєстрована 4 січня 1996 року, а 19 серпня 2004 року розпочала продаж своїх акцій на фондовому ринку. Заявленою місією компанії від початку була «організація світової інформації, забезпечення її доступності та користі всім». Google керує більш ніж мільйоном серверів у центрах обробки даних по всьому світу та обробляє більше одного мільярда пошукових запитів щодня. Швидке зростання Google з моменту її заснування призвело до появи великої кількості продуктів, не пов'язаних безпосередньо з головним продуктом компанії - пошуковою системою. Google має такі онлайн-продукти як поштовий сервіс Gmail, соціальна мережа Google+. Вартість її торгової марки складає $120,9 млрд.
Четверте місце у рейтингу займає група південно-корейських компаній SAMSUNG з обсягом капіталізації торгової марки рівним $92,3 млрд. На світовому ринку відома як виробник високотехнологічних компонентів, включаючи повноциклове виробництво інтегральних мікросхем, телекомунікаційного обладнання, побутової техніки, аудіо- та відеопристроїв.
П'яте місце у рейтингу посідає FACEBOOK - найбільша соціальна мережа у світі та однойменна компанія (Facebook Inc.), що володіє нею. Була заснована 4 лютого 2004 року Марком Цукербергом та його сусідами по кімнаті під час навчання у Гарвардському університеті – Едуардо Северіном, Дастіном Московицем та Крісом Хьюзом.
Без соціальних мереж ми не уявляємо життя сучасної людини. Вони міцно увійшли до нашого побуту і стали неодмінним атрибутом повсякденності.
Феномен бурхливого розвитку соціальних мереж добре пояснюється на прикладі виникнення та розвитку компанії Facebook Inc., яка з 28 жовтня 2021 року увійшла до Компанії Meta, яка є власником інших популярних сервісів, таких як Instagram та WhatsApp.
Найбільша у світі соціальна мережа Facebook (Фейсбук) була заснована у лютому 2004 року Марком Цукербергом. Ідея, яка спала на думку 19-річному студенту Гарварда, була зовсім не нова: створити веб-форум для використання всередині університету. Ідея створити такий веб-форум була радісно підтримана студентами Гарварда, яких не збентежив той факт, що Марк Цукерберг зламав університетську базу даних та скопіював особисті дані всіх своїх однокурсників. Більшості також сподобалася ідея Цукерберга, щоб крім імені та прізвища користувача мережі також показувати і його фотографію. При відкритті мережі до її бази даних було внесено персональні записи 1200 студентів. Через крадіжку чужих особистих даних майбутній мільярдер мало не вилетів із Гарвардського університету. Саме це спричинило перший судовий розгляд, порушений проти Марка Цукерберга. Проте студентська мережа Гарвардського університету вціліла, а студенти інших університетів США стали просити Цукерберга підключити їх до Фейсбуку. Незабаром усі престижні університети увійшли до створеної Інтернет-спільноти. Починаючи з вересня 2006 року, сайт доступний для всіх користувачів Інтернету віком від 16 років, які мають адресу електронної пошти.
Зараз Facebook входить до п'ятірки найбільш відвідуваних веб-сайтів світу. На початок 2018 року аудиторія Facebook'а становила понад 2 мільярди користувачів. Щодня в соціальній мережі користувачі залишають 10 мільярдів «лайків» та коментарів та публікують понад 500 мільйонів фотографій.
Завдяки цьому сайту Марк Цукерберг у 23 роки став наймолодшим мільярдером планети. Обсяг капіталізації торгової марки Facebook складає $89,6 млрд [4].
Meta Platforms, Inc. (до 28 жовтня 2021 року - Facebook Inc.[5]) - американська транснаціональна холдингова компанія, що володіє технологічним конгломератом і розташована в Менло-Парку, Каліфорнія. Є материнською організацією Facebook, Instagram та WhatsApp. Одна з найдорожчих компаній у світі, а також вважається однією з компаній «великої п'ятірки» у сфері інформаційних технологій США, поряд з Amazon, Google, Apple та Microsoft. Практично весь свій дохід компанія отримує рахунок продажу рекламних місць у своїх сервисах.
У квітні 2012 року за 1 млрд доларів було куплено соціальну мережу для обміну фотографіями Instagram.
Місячна аудиторія соціальних мереж компанії у грудні 2022 року склала 3,74 млрд користувачів, з них 2,96 млрд - Facebook. Середньодобова відвідуваність становила 2,96 млрд. для всіх мереж компанії і 2,0 млрд. для Facebook. Ці дані засновані на кількості активних облікових записів, за розрахунками компанії близько 11% облікових записів дублюються, а 4-5% - фіктивні. Виручка від кожного користувача за 2022 рік склала 32 долари.
Виручка за 2022 рік склала 116,6 млрд доларів, з них 50,2 млрд припало на США і Канаду, 26,7 млрд - на Європу, 27,8 млрд - на Азіатсько-Тихоокеанський регіон.
В Росії
Блокування та заборона Meta в Росії
Генпрокуратура РФ 11 березня 2022 року направила до суду заяву про визнання компанії Meta екстремістською організацією в Росії.
21 березня 2022 року Тверський суд Москви визнав Meta екстремістською організацією в России. Користування у Росії соціальними мережами Twitter, Facebook, Instagram заборонено [5].
У практичній частині тренінгу учасникам було запропоновано розробити проект власної торговельної марки, яку можна використовувати в якості назви аккаунта в соціальних мережах або для просування особистого бренду.
Створення особистого бренду - це ще одне велике завдання, яке стоїть перед кожним з нас та яке ми зможемо обговорити під час нашої наступної зустрічі. Цими словами завершив тренінг його ведучий.
Джерела інформації:
- Тижневик НВ "Новое время" №44 від 22.11.2018, Київ, "Видавничий дім "Медіа-ДК".
- https://24tv.ua/dzheff-bezos-istoriya-biznesmena-yakiy-stvoriv-amazon_n2344003
- https://www.apple.com
- https://brightuzbekistan.uz/ru/10-faktov-ob-osnovatele-facebook-marke-cukerberge/#
- https://ru.wikipedia.org/wiki/Meta_Platforms