На одному з інформаційно-аналітичних Інтернет - видань з’явилась стаття в якій очільник Патрульної поліції України дозволив носити шеврони із “Хижаком”. Згідно інформації зазначено, що співробітники Патрульної поліції України отримали дозвіл носити шеврони із зображенням персонажа “Хижака” з голівудського блокбастера і незабаром шеврони можуть бути видані особовому складу Патрульної поліції.
На сьогоднішній день співробітники Національної поліції України в деяких областях України,при виконання службових обов’язків, почали використовувати невстановлені законодавчо шиврони із зображенням “Хижака” (англ. «Predator»).
Разом з тим, кілька останніх років, на деяких маркетплейсах та інших торговельних Інтернет майданчиках з’явилась різноманітна продукція у вигляді шевронів, нашивок нарукавних патчів з зображенням персонажа “Хижака” (англ. «Predator»), що була введена у цивільній обіг.
На підставі вказаних даних, стало цікавим питання про правове регулювання права інтелектуальної власності на персонаж в Україні.
В законодавстві України не міститься визначення терміну «персонаж», так саме як і ознак, за якими можливо було б визначити, чи можна віднести цей персонаж до охоронюваних об’єктів авторського права. За даними спеціалізованої літератури та судової практики найбільш розповсюдженим є розуміння визначення «персонаж» як частина твору, що містить опис, найменування (назви, імені) або зображення того чи іншого діючої особи (зовнішнього вигляду героя) в формі (формах), властивої (властивих) твору: в письмовій, усній формі, у формі зображення, у формі звуку - або відеозапису, в об'ємно просторова формі і ін. підлягає захисту як об'єкт авторського права.
Варіантів класифікації персонажів досить багато, найбільш повною може бути інша: це можуть бути різноманітні сувеніри, предмети канцелярії або ж іграшки, які копіюють зовнішній вигляд персонажів; зображення персонажів з відеоігор, книг - вигадані персонажі, в тому числі, створювані артистами (одухотворені персонажі); анімаційні персонажі, в тому числі, з мультфільмів, кінофільмів і коміксів (неживі персонажі).
За даними загальнодоступної вільної багатомовної онлайн - енциклопедії Вікіпедія (англ. Wikipedia ) вказано, що «Хижа́к» (англ. «Predator») — американський фантастичний фільм жаху 1987 року режисера Джона МакТірнана, з А. Шварценеггером у головній ролі. Фільм став першим у популярній франшизі «Хижак». Пізніше сфільмовано стрічки «Хижак 2», «Хижаки» і кросовери до «Чужого» «Чужий проти хижака» й «Чужі проти Хижака: Реквієм», також «Хижак» 2018 року. Бюджет картини склав 15 млн доларів, а касові збори — більш як 98 мільйонів. Прем'єра відбулася 12 червня 1987 року. Слогани фільму: «Якщо він юшить кров'ю, ми можемо його вбити», «Нічого подібного на Землі ще не було», «Він прийшов, щоб відчути хвилювання од ловів. Він обрав для цього не ту людину», «Незабаром почнеться полювання» та ін.
Фільм розповідає про приліт на Землю прибульця задля ловів на людей. Він стикається в джунглях Центральної Америки з елітним військовим загоном, що веде боротьбу з повстанцями. Хижак убиває кілька супротивників, але йому не вдається завершити розпочате й він гине, підірвавши себе. Режисер фільму Джон МакТірнан.
Авторські права на персонажі фільму «Хижа́к» (англ. «Predator») належать компанії 20th Century, яка входить до групи компаній The Walt Disney Company.
20th Century Studios, Inc - американська кіностудія підрозділу Walt Disney Studios, медіаконгломерату The Walt Disney Company.
Найпопулярніші франшизи 20th Century Studios включають: «Зоряні війни» (до переходу до The Walt Disney Company), «Аватар», «Люди Ікс», «Льодовиковий період», «Ріо», «Міцний горішок», «Хижачок» , "Чужий", "Планета мавп", "Один вдома", також включаючи найпопулярніші телесеріали, такі як "Бетмен", "МЕШ", "Секретні матеріали", "Копи" (Cops), "Футурама", "Сімпсони" , «Грифіни», «Американський тато!», та «24».
Отже, герої фільмів, які є складовими різних постановок і творів, відносяться до об’єктів авторського права. Сам образ персонажа може грати роль самостійного предмета, який в свою чергу має своїх власників (правовласників).
В 2 ч. 28 ст. Закону України «Про авторське право і суміжні права» йдеться про те, що дане авторське право дійсно все життя його власника, а також протягом 70 років після смерті правовласника (при цьому, звичайно ж, є свої винятки, які прописані в законодавстві).
Більшість персонажів відповідного фільму захищаються авторським правом. Таким чином, використання героїв в комерційних цілях може понести за собою певні наслідки.
Згідно ст. 52 Закону України «Про авторське право і суміжні права» правовласники авторських прав в разі незаконного використання об’єктів інтелектуальної власності можуть зажадати матеріальну компенсацію за принесені збитки.
Крім того, з цього питання існує постанова Верховного Суду України, де говориться, що власник, вимагаючи виплати компенсації, повинен довести лише те, що він дійсно володіє авторськими правами на певний об’єкт і існування незаконного використання даного об’єкта.
Таким чином, можна припустити, що органами та підрозділами Національної поліції України у порушення вимог законодавства, може здійснюватись використання у службовій діяльності на спеціальному одязі шеврони із зображенням “Хижака” (англ. «Predator») з голівудського блокбастера та сукупності позначень (зображення голови Хижака у масці) на шевронах, інформаційних картках-наклейках, капоті автомобіля), схожих на персонажів (за авторськими правами) кінокомпанії 20th Century Studios, Inc. підрозділу Walt Disney Studios, медіаконгломерату The Walt Disney Company.
Використання емблем/малюнків/зображень зазначених вище на шевронах (емблемах), інформаційних картках-наклейках, капоті автомобіля, які можуть використовуватись у службовій діяльності, може призвести до змішування з діяльністю кінокомпанії 20th Century Studios, Inc. підрозділу Walt Disney Studios, медіаконгломерату The Walt Disney Company, порушенням, передбаченим Законом України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді використання позначень без дозволу (згоди) суб'єкта господарювання, який раніше почав використовувати їх і схожі на них позначення у господарській діяльності, що може призвести до змішування з діяльністю цього суб'єкта господарювання.
У відповідності зі статтею 1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» недобросовісною конкуренцією є будь-які дії у конкуренції, що суперечать торговим та іншим чесним звичаям у господарській діяльності.
Треба зазначити, що ознаками належності до поліції є символіка поліції, однострій поліцейських, спеціальні звання, відомчі відзнаки, спеціальний жетон та службове посвідчення поліцейського відповідно до статті 51 Закону України Про Національну поліцію України".
Емблема Національної поліції України - це срібна (біла) восьмикутна промениста зірка, у центрі якої розміщено зображення малого Державного Герба України. Описи та малюнки символіки Національної поліції зазначені в Указі Президента України від 09 грудня 2015 року № 692 "Про символіку Національної поліції України".
Використання найменування поліції або похідних від нього, у тому числі викладених іноземною мовою, ознак належності до поліції здійснюється виключно поліцією, а в інших випадках - за рішенням керівника поліції.
Використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та громадськими об’єднаннями, а так само фізичними особами ознак належності, найменування поліції або похідних від нього, у тому числі викладених іноземною мовою, на одязі, транспортних засобах, будівлях, бланках документів, у найменуванні з порушенням вимог частини другої цієї статті забороняється і має наслідком відповідальність відповідно до закону.
Відповідно до законодавства України зазначено, що однострій поліцейських - це формений одяг працівників поліції. Згідно зі статтею 20 Закону України "Про Національну поліцію" поліцейські мають єдиний однострій. Приклади і малюнки форменого одягу працівників поліції зазначені в постанові Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року № 823 "Про однострій поліцейських".
Порядок та умови використання поліцейськими однострою, розміщення на ньому державних нагород, відомчих заохочувальних відзнак, знаків розрізнення та нагрудного знака визначено в Правилах носіння однострою поліцейських, затверджених наказом МВС від 19 серпня 2017 року № 718 (зі змінами). Згідно з пунктом 3 розділу І Правил предмети однострою, що використовуються поліцейськими, повинні відповідати вимогам постанови.
З цього приводу була цікава думка і органів Національної поліції України. За деякими відповідями поліції наданими правозахисниками з приводу законності використання вищезазначеного персонажу, було висловлено наступне, що спеціальні шеврони «Хижак» символізують протистояння українських захисників, «хижаків», проти російських окупантів –«чужих», які 24.02.2022 вторглися на територію України.
Остаточне питання з приводу законності використання об’єктів авторського права третіми особами: держаними органами та установами у службовій діяльності повинно визначатись правовласниками виходячи з конкретної ситуації.
Підсумовуючи, можна зазначити, що персонажі - є результатом творчості автора і мають правову охорону. Майнові авторські права на персонаж виникають в результаті факту його створення і діють протягом усього життя і 70 років після смерті автора. Немайнові права охороняються безстроково. Крім того, імена або зображення персонажів можуть реєструватися в якості торговельних марок. Тому суб'єкти господарювання, які здійснюють виготовлення або продаж таких товарів, повинні уважно ставитися до дотримання прав інтелектуальної власності, оскільки можуть бути притягнуті до відповідальності за порушення прав інших осіб.
Враховуючи вищезазначене, слід відмітити, що правове регулювання права інтелектуальної власності на персонаж в Україні є недостатньо розвинутим та потребує внесення відповідних змін в законодавство.
Спеціалісти патентно-правової компанії ТОВ «КОМПАНІЯ «ІНВЕНТА» продовжують формувати новітню юридичну практику захисту об’єктів прав інтелектуальної власності у взаємовідносинах з держаними органами, фізичними та юридичними особами та належним чином захищати права та законні інтереси клієнтів компанії.
Дивіться також матеріали з цієї теми:
На печать