24.09.2024р. відділом інформаційного забезпечення інноваційних процесів ХДНБ ім. В.Г. Короленка був проведений онлайн-тренінг для студентів Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» та «Кировоградського політехнічний інститут імені Михайла Остроградського» за темою «Сила бренду: створення унікальної торговельної марки та її правовий захист».

Поняття бренду, за твердженням ведучого тренінгу, патентного повіреного України Євгена Стогнія (ТОВ "Компанія "ІНВЕНТА"), невід’ємно пов’язане з поняттям  торговельної марки (далі – ТМ), яка є основою фірмового образу, що діє на свідомість споживача та забезпечує впізнаваність товару чи послуги.

Споживач вибирає на ринку не сам товар, а образ товару, що є у його свідомості під впливом бренду та реклами. Деякі споживачі, наприклад, вибирають товари Компанії Philips незалежно від виду товару, бо вважають, що товари цієї компанії є найкращими. Немає особливої різниці між видами цигарок, горілок або сортами пива, але є різниця в їх найменуваннях. Це є визначальним чинником під час вибору товару споживачем і в залежності від розповсюдження та відомості того чи іншого товару залежить вартість ТМ та бренду.

Історія торговельної марки починається з тих часів, коли в людському суспільстві стався поділ праці та з'явилися виробники, що конкурують між собою. Вже за п’ять тисячорічь до нашої ери людство почало масове на той час виробництво глиняного посуду. Саме в цьому посуді і з'явилися позначення, які класифікуються в наш час, як торговельні марки. Посуд, виготовлений у Китаї в період царювання імператора Хонг-То, був маркований першими чіткими позначеннями, які вказували ім'я правлячого імператора та ім'я виробника або місце виробництва.

У Європі торговельні марки ввели в побут стародавні греки. До наших днів збереглося багато амфор з особистими таврами гончарів, статуї, на яких вирізано імена скульпторів, елементи споруд з ініціалами архітекторів.

У середні віки з'явилася нова форма маркування виробів, що відображала характер торгівлі на той час, - марка гільдії. Гільдія була об'єднання ремісників, які спеціалізувалися певному вигляді продукції. Існували гільдії теслярів, гончарів, ковалів та інших виробників. З того часу перед торговельною маркою ставилася задача гарантувати якість товару, пов'язуючи його безпосередньо з найменуванням конкретного виробника. Таким чином, майстер або гільдія несли відповідальність за кожен виріб, позначений такою маркою.

Поступово маркування товарів ставало обов'язковим. Було видано спеціальні укази, що наказували наносити торговельні марки. Перший законодавчий акт, про торговельні марки, було прийнято англійським парламентом 1266 році. Відповідно до цього акту кожен пекар зобов'язаний був проставляти свій знак на хлібному виробі, щоб "якщо хліб випечений недостатньої ваги, було відомо, хто є винним".

На території України, як і в більшості країн Європи, торговельні марки почали використовуватись у гончарному промислі, поступово поширюючись серед представників інших професій: ювелірів, книговидавців, ковалів, столярів. За свідченням істориків, початок застосування торгових марок у вигляді клейм було покладено ще в епоху Київської Русі. Використання торгових марок не регламентувалося законодавчо та регулювалося звичаями та правилами тих часів.

26092024

Гончарні клейма Київської Русі

У теперішній час основним законодавчим актом України щодо торговельних марок є Закон України "Про охорону прав на знаки для товарів та послуг" у редакції від 22.05.2003 р. [1]. Існує також низка міжурядових угод, що регламентують використання та захист торговельних марок на міжнародному рівні.

 

Які позначення можуть бути зареєстровані в Україні?

 

Свідоцтво може бути видане на торговельну марку, яка не суперечить громадським інтересам, принципам гуманності та моралі. Об'єктом торговельної марки може бути якесь позначення або комбінація позначень.

Такими позначеннями можуть бути: словесні, зображувальні, тривимірні, комбіновані, звукові, позиційні, орнаментні, рухові, голографічні та мультимедійні позначення.

Словесним визнається позначення, що містить лише слова. Таких позначень серед торговельних марок, зареєстрованих в світі, понад 80%.

Зображувальним визнається позначення, що містить лише малюнки будь-якого характеру.

Тривимірним визнається позначення, що є фігурою та/або їх композицією у трьох вимірах, наприклад форма пляшки Coca-Cola, яка була зареєстрована у якості торговельної марки з 1936 року.

Комбінованим визнається позначення, яке є поєднанням в одному цілісному позначенні різних позначень як його елементів.

Звуковим позначенням визнаються музичні звуки, мелодії, зокрема у вигляді акорду, музичного твору або його фрагменту, наприклад, позивні радіостанцій або музичні заставки для радіопрограм.

Позиційним визнається позначення, що має визначений спосіб розміщення чи прикріплення його на товарі.

Орнаментним визнається позначення, яке складається лише з набору елементів, які регулярно повторюються.

Руховим визнається позначення, яке включає або складається з руху елементів позначення чи зміни їх місця розташування.

Голографічним визнається позначення, яке складається з голографічних елементів.

Мультимедійним визнається позначення, яке включає або складається з поєднання руху елементів позначення чи зміни їх місця розташування та звуку.

Що не може бути  об'єктом торговельної марки?

Об'єктом торговельної марки не можуть бути імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР та інших союзних або автономних радянських республік (крім випадків, пов'язаних із розвитком української науки та культури), працювали у радянських органах державної безпеки; назви СРСР, УРСР та інших союзних радянських республік та похідні від них; назви, пов'язані з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях; переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті.

Правова охорона надається торговельній марці, яка не суперечить вимогам Законів України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки""Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії" [2].

Не можуть отримати правову охорону позначення, що зображують: державні герби, прапори та емблеми, назви держав, емблеми та назви міжнародних організацій, офіційні контрольні, гарантійні та пробірні тавра, печатки, нагороди та інші відзнаки. Такі позначення можуть бути включені в торговельну марку як елементи, що не охороняються, за згодою відповідного компетентного органу або власника.

Тема онлайн-тренінгу також стосувалася неправомірного використання відомих торговельних марок, особливо у мережі Інтернет, наприклад, в назві сайту та його контенту, соціальних мережах, доменних іменах тощо. Було вказано, що відомі бренди часто використовуються для торгівлі підробками, репліками та іншими контрафактними товарами.

Під час обговорення вказаної теми учасниками тренінгу було поставлено багато питань щодо використання торговельної марки, а також можливості припинення її дії.

На ці запитання було надано відповідь, що дія свідоцтва на торговельну марку в Україні може бути припинена повністю або частково лише за умови, що власник свідоцтва не зазначить поважні причини такого невикористання на протязі п’яти років від дати реєстрації. Такими поважними причинами є обставини, що перешкоджають використанню торговельної марки незалежно від волі власника свідоцтва, зокрема обмеження імпорту або форс-мажорні обставини, зокрема введення воєнного стану в Україні.

Якщо торговельна марка без поважних причин безперервно не використовується щодо частини або всіх товарів та/або послуг, внесених до реєстру, протягом п'яти років від дати публікації про видачу свідоцтва або від іншої дати, то це є достатньою підставою для дострокового припинення за рішенням суду дії свідоцтва на таку торговельну марку повністю або частково щодо відповідних товарів та/або послуг. Не підлягає достроковому припиненню дія свідоцтва у випадку коли використання торговельної марки розпочалося або відновилося до подання позову.

Ці та інші питання були висвітлені під час проведення онлайн-тренінгу, у якому прийняли участь 48 слухачів. Тренінг був спрямований на донесення змін у законодавстві України та висвітлення питань, щодо практики застосування правового захисту інтелектуальної власності.

 

Джерела інформації:

  1. Закон України "Про охорону прав на знаки для товарів та послуг" у редакції від 21 березня 2023 року N 3005-IX
  2. Правила складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну, затверджені згідно Наказу Міністерства економіки України від 06 серпня 2024 року N 19889