Ведучий тренінгу, патентний повірений України Євген Стогній (ТОВ "Компанія" ІНВЕНТА"), розповів учасникам, які підключилися до on-lain трансляції на платформі ZOOM про роль і значення торгової марки в створенні бренду та маркетингу товарів і послуг.
Торгова марка служить для маркування та відмінності товари і послуги одного виробника від аналогічних товарів і послуг іншого виробника. Тому кожна торгова марка є основою для створення бренду товару або бренду виробника.
В даний час торгова марка є вирішальним фактором при виборі товару і становить значну частину вартості останнього. Що спеціалізується на оцінці торгових марках консалтингова компанія Interbrand (США) щорічно складає перелік найбільш дорогих торгових марок в світі і співвідносить їх вартість з ринковою капіталізацією компаній-власників.
В якості лідерів серед світових брендів виступають всесвітньо відомі торгові марки AMAZON, APPLE і GOOGLE, які займають вищі ступені в світовому рейтингу. Так, капіталізація торгової марки AMAZON, що працює в сфері електронної торгівлі, склала в 2018 році $ 150,8 млрд. Виробник персональних і планшетних комп'ютерів - корпорація APPLE є одним з піонерів в області персональних комп'ютерів і сучасних операційних систем. Вартість її торгової марки становить $ 146,3 млрд. Третє місце в цьому рейтингу займає американська транснаціональна корпорація GOOGLE, яка управляє більш ніж мільйоном серверів в центрах обробки даних по всьому світу і обробляє більше одного мільярда пошукових запитів в день. Вартість її торгової марки становить $ 120,9 млрд.
Далі доповідач зупинився на аналізі вартості торгових марок, представлених на українському ринку.
Рейтинг 100 національних торгових марок за підсумками 2018 року було проведено консалтинговою компанією MPP Consulting. За оцінкою зазначеної компанії сумарна вартість цієї сотні марок дорівнює $ 5,9 млрд.
Першим номером серед торгових марок України є Моршинська, вартість якої становить $ 533 млн. На другій позиції знаходиться Нова пошта з капіталізацією $ 285 млн, на третьому - Rozetka з капіталізацією $ 244 млн, на четвертій Приватбанк - з $ 237 млн і на п'ятій - Sandora з капіталізацією $ 231 млн. Зазначені бренди широко відомі споживачам України і користуються заслуженою повагою. Так, мінеральна вода під торговою маркою Моршинська представлена в 93% торгових точок України. Подібний відсоток заповнення прилавків магазинів має і продукція компанії Sandora.
Нова Пошта, Також як і компанія Rozetka, отримали 2-е і 3-е місце в зазначеному рейтингу завдяки бурхливому розвитку і розширенню електронної торгівлі в мережі Інтернет. Слід зазначити, що компанія Нова пошта утворилася в 2001 році, маючи стартовий капітал всього $ 7 тисяч. Сьогодні річна виручка цієї компанії оцінюється в $ 10 млрд.
Розвиток і зміцнення бренду - це безперервний процес, розтягнутий на багато років. Так, наприклад, торгова марка напою Coca-Cola була зареєстрована в США в 1932 році, а у 2000 році ця марка стала торговою маркою № 1 в світі і її вартість склала $ 72,5 млрд, що дорівнювало 51% вартості однойменної компанії.
Подивимося, як змінилася вартість цеї марки в 2018 році. Компанія Coca-Cola, опустилася в світовому рейтингу на скромне 38 місце з обсягом капіталізації торгової марки $ 30,4 млрд, що теж не так мало, якщо порівняти з сумарною вартістю 100 кращих марок України, яка склала $ 5,9 млрд в 2018 році, т .е всього 1/5 вартості торгової марки Coca-Cola або1/25 від ціни бренду Amazon - торгової марки № 1 в світі.
Виступ доповідача викликало інтерес у учасників заходу, які задавали в on-lain режимі питання, що стосуються методики визначення вартості торгових марок, як у світовій практиці, так і в умовах України.